Gedrag tijdens EventSummit – AHOY Rotterdam

Het was weer interessant om te kijken naar gedrag tijdens EventSummit – AHOY Rotterdam. De verschillen tussen de exposanten zijn, ondanks het unieke en prijswinnende beursconcept toch altijd heel goed te zien. Hoe ik naar het gedrag van exposanten en bezoekers kijk, leest u in mijn column uit Meeting Magazine nr.1, maart 2020…

Zwanen en paradijsvogels

Niets is leuker dan een dag rond te lopen op een beurs. De uitgelezen plaats om mensen in al hun geuren en kleuren te ontmoeten. De een nog enthousiaster dan de ander over de lokatie die zij vertegenwoordigen of de dienst die zij leveren. En altijd met hetzelfde doel: een mooie beleving creëren voor hun gasten. Heerlijk vind ik het om te kijken naar hoe standhouders hun best doen om argeloze bezoekers te transformeren tot nieuwe klanten.

EventSummit – AHOY Rotterdam

Wat heb ik dan ook genoten van de laatste editie van EventSummit in AHOY Rotterdam, de beurs voor iedereen die in de evenementenbranche actief is. Van chique kastelen tot buitenlocaties waar de modder om je oren vliegt, van geavanceerde beeldprojecties tot zelfrijdende wc-potten, ik keek mijn ogen uit.

Maar het meest werd ik aangetrokken tot het gedrag van de mensen die al deze bedrijven vertegenwoordigen. Mensen die zich verheugd hebben om zich tijdens die ene beursdag van hun beste kant te laten zien. Mensen die getraind zijn om het unieke verhaal te vertellen waardoor die argeloze bezoeker klant bij ze wordt. Nu is het beursconcept erop gericht dat de bedrijven zich niet kunnen onderscheiden met een over-the-top stand of juist wegvallen in een klein hokje ergens in een hoek van de beursvloer. Alle stands kennen dezelfde afmeting en dezelfde opbouw. Het onderscheid moet dus echt komen van de mensen die de stand bemannen.

Gedrag

Nu moet u weten dat ik vanuit de biologie het gedrag van dieren en mensen observeer. Op zoek naar de opvallende en minder opvallende overeenkomsten. De gedragsobservaties van beursbezoekers en standhouders waren verrassend interessant. De vergelijking met het baltsgedrag van vogels had ik snel gemaakt.

Heeft u ooit wel eens gelet op het gedrag van paradijsvogels? Kleine vogels in vele vormen en vooral ook vele kleuren. De een met nog mooiere en langere veren dan de ander. Bij paradijsvogels zijn het de mannetjes die zich ongelofelijk uitsloven voor de vrouwtjes door met hun verenpracht te pronken alsof hun leven ervan afhangt. Het mannetje dat zich van zijn beste kant laat zien krijgt de instemming van het vrouwtje, waarna zij samen aan hun nageslacht kunnen werken. Maar wist u dat die paradijsvogels net zo makkelijk weer naar een ander vrouwtje op zoek gaan? Ze zijn niet echt relatievast. Ze gaan voor de ‘quick win’.

Hoe anders is dat bij zwanen. Daar geen sprake van opvallende verschillen tussen de mannen en de vrouwen. Daarbij komt het niet aan op pracht en praal om de concurrentie de baas te zijn. Daar komt het aan op inlevingsvermogen, zorgzaamheid en wederzijds begrip. Geen quick win dus, maar win-win, investeren in een langdurige relatie. Fel gekleurde veren zouden alleen maar afleidend werken.

Voor beide strategieën is iets te zeggen. Het is maar waar je voor gaat.

Gepubliceerd in Meeting Magazine, editie 1, maart 2020

Houd www.eventsummit.nl in de gaten voor nieuws over de volgende editie van deze eendaagse evenementenbeurs.

Hoe verder?

Vond u deze column “Zwanen en Paradijsvogels, Gedrag tijdens EventSummit 2020 – AHOY Rotterdam” interessant?

Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en ontdek op welke manier observaties van gedrag in jouw bedrijf  inzicht geven in waarom de communicatie tussen en met collega’s niet altijd even soepel verloopt.